FANDOM

Joanna Jodełka, ur. 2.10.1973 – absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, pisarka, a przy tym osoba o wielu pasjach: chętnie pozuje do zdjęć (była twarzą kampanii reklamowej jednego z poznańskich domów towarowych), na co dzień zarządza restauracją i hotelem; prowadziła także własny sklep – ,,Zapach kobiety”, w którym można było kupić całą gamę miłosnych kosmetyków (feromony, afrodyzjaki, perfumy, olejki do masażu itp.), a na swojej stronie internetowej publikuje wiersze i piosenki, a raczej ,,może jeszcze nie piosenki, tylko takie rozwydrzone panienki, które ledwo flirtują z rytmem, wypatrują melodii, licząc, że dobrze na tym wyjdą”. Pochodzi z Siedlec.

Wielkopolska polichromia

352x500

W 2009 roku nakładem wydawnictwa TimeMachine ukazała się jej debiutancka powieść kryminalna – Polichromia* zbrodnia o wielu barwach. Wykształcenie pisarki miało duży wpływ na tematykę tej książki – akcja skupia się wokół symboliki polichromii jednego z najważniejszych wielkopolskich zabytków, która była również tematem pracy magisterskiej Jodełki. W debiutanckiej powieści autorki zawikłane symbole i alegorie, jakie towarzyszą trzem kolejnym zbrodniom, próbuje rozwikłać Magda Walichowska, tłumaczka, z zamiłowania specjalistka od symboli w sztuce. Pomaga ona w śledztwie głównemu bohaterowi, policjantowi Maciejowi Bartolowi. Jodełka w swojej książce łamie stereotypowe role dla powieści kryminalnych – Bartol nie jest typem silnego detektywa o nieskazitelnym sumieniu, który stanowi postrach przestępców; wręcz przeciwnie: choć nie można odmówić mu uroku osobistego, to bez kobiet nie poradziłby sobie ani z rozwikłaniem zagadki kryminalnej, ani w życiu. Najsilniejszymi osobowościami w powieści są kobiety – Magda i matka Macieja, zawsze pewna siebie, wygadana, rozwiązująca prywatne problemy syna, z którymi on nie potrafi sobie poradzić.

Druga książka, czyli o dzieciobójstwie

thumb|right|300px|Międzynarodowy Festiwal Kryminału – Wroclaw 2009

Pierwotnie tytuł drugiego kryminału Joanny Jodełki miał brzmiećArtykuł 149 k.k (chodzi o artykuł 149 Kodeksu karnego mówiący o karze, jakiej podlega matka, "która zabija noworodka pod wpływem silnego przeżycia związanego z przebiegiem porodu"), ostatecznie jednak książka została opublikowana przez wydawnictwo W.A.B. w roku 2011 pod tytułem Grzechotka. W tej powieści również dużą rolę odgrywają postacie kobiece – w fabule młoda bohaterka zostaje oskarżona o zabójstwo swojego nowonarodzonego dziecka, sama zaś utrzymuje, że nic nie pamięta i nie wie, co się z nim stało; noworodek zniknął w tajemniczych okolicznościach. By można było rozwikłać tę zagadkę, do akcji musi wkroczyć utalentowana psycholożka...

W 2009 roku Joanna Jodełka otrzymała stypendium w wysokości 20 tys. złotych od Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej za rozwinięcie projektu scenariusza o Marszałku Piłsudskim i obecnie pracuje nad Akcją Czterech Premierów, scenariuszem filmowym o napadzie na carski pociąg, którego dokonał Marszałek.

Hasło opracowała Katarzyna Granops

Więcej z Fandomu

Losowa wiki